De Database Experts!
Henk Nap
Principal Oracle DBA
Bij DBA.nl mogen we thuiswerken maar ik vind op kantoor werken prettiger vanwege het samenwerken met mijn collega’s. Ik log in ons ticketbeheersysteem en zie dat er vandaag een aantal tickets op mijn naam staat. Ik loop er snel doorheen om te controleren of er productie verstorende zaken tussen zitten. Dit is niet het geval en ik begin met het eerste ticket dat op mijn naam staat.
Ticket 1: Server crash
Het eerste ticket gaat over een server die ca. 1x per 2 maanden af en toe crashed. Exacte tijden weet de klant niet maar na onderzoek van de xml bestanden van de listener log, blijkt dit om 22:03 door de week te zijn en om 6:04 in het weekend. Toevallig zijn dit de standaard starttijden van de Oracle Automated Maintenance Jobs. Na overleg met klant besluiten we om deze jobs over de nacht te spreiden. Mocht er toch nog weer een crash plaats vinden dan neemt de klant weer contact met ons op.
Tussendoortje: User niet voldoende rechten.
Ondertussen komt er een telefoontje binnen bij de servicedesk. Een aangemaakte user in de database heeft niet voldoende rechten. De leverancier is nu bij de klant en kan niet verder. Dat kan ik er wel even tussendoor doen en ik geef de gevraagde user extra rechten. Probleem opgelost en de leverancier kan weer door.
Ticket 2: Performance probleem
In dit ticket geeft de klant aan dat een bepaalde actie sinds kort lang duurt. Dat is voor mij te weinig informatie dus even met de klant bellen. Het blijkt dat er in korte tijd een forse datagroei is en nu is het probleem dat een actie die eerder binnen 1 seconde klaar was nu 10 seconden duurt.
Na het inrichten van statspack de klant gevraagd de specifieke actie opnieuw uit te voeren en in het statspack rapport vind ik een query die een doorlooptijd van 9 seconden heeft. Deze query doet een full table scan op een tabel die fors groter is geworden. Op een testomgeving maak ik een index aan en daarna functioneert de query weer goed. Dit ticket kan ook gesloten worden. De klant gaat dit terugkoppelen aan de applicatieleverancier die dit verder oppakt.
Tussendoortje: Uitwijktest
Dan krijg ik een chatbericht van een collega. Hij is een uitwijktest bij een klant aan het uitvoeren aan de hand van een werkinstructie maar hij krijgt een onverwachte foutmelding. Het openen van de standby database wil om onduidelijke redenen niet lukken. Het blijkt om een kleine database te gaan en er is ook een backup beschikbaar op de shared storage. Omdat er mensen zitten te wachten om te testen besluiten we de uitwijkdatabase te restoren uit de backup. Dat werkt gelukkig wel, dus kan mijn collega weer verder.
Ticket 3: SR Oracle RAC
Er loopt een Service Request bij Oracle vanwege een probleem met de installatie van de tweede node in een RAC cluster. Oracle verzoekt een actie uit te voeren en om de logfiles hiervan toe te voegen aan de SR. Ik voer het gevraagde uit en upload de log bestanden naar MOS.
Ticket 4: OEM13c rapportage
Een collega is eerder teruggekomen van werkzaamheden bij een klant en hij heeft een aantal calls van mij overgenomen. Dat geeft mij de tijd om verder te werken aan een interne call om een back-up rapport te maken dat gebruik maakt van de RMAN Catalog in BI Publisher. Het oude Information Publisher rapport dat wij gebruikten in OEM12c werkt niet meer in OEM13c.
Het is alweer half vijf geweest, tijd om de boel af te sluiten. Even omkleden en daarna op de fiets stappen. Ik probeer 1 á 2 keer per week op de racefiets naar kantoor te komen, dat is een ritje van ongeveer 1,5 uur.
Ticket 5 : Patchen Linux servers
’s Avonds om 20:00 moeten nog een aantal Linux servers gepatched worden. Na het applyen van de patches worden de servers herstart. Er komen enkele databases niet op. Deze databases zijn met sqlplus een keer gestopt en gestart, Oracle Restart kan hier niet mee overweg en start ze niet tijdens het starten van de server. De databases start ik handmatig met behulp van srvctl, daarna is alles weer up & running. Ik geef dit door aan de applicatiebeheerder van de klant. Hij start de bijbehorende applicaties en doet een korte test doet. Ook aan zijn kant werkt alles, de werkdag zit er nu echt op.