Informizely customer feedback surveys

Peter Talsma
senior Oracle DBA

Vandaag sta ik gepland voor klantbezoek en periodiek onderhoud voor zowel Oracle als SQL Server on-site bij de klant.

 

Na een ritje van drie kwartier meld ik mij bij de receptie, ook al is dit een regulier bezoek, ik merk dat er toch iets anders is dan gebruikelijk. Eenmaal op de ICT afdeling word ik met bovengemiddeld enthousiasme ontvangen. En al gauw is duidelijk dat er net deze ochtend een verstoring is, de hele Oracle omgeving is gecrashed!

Tevreden klanten maken mijn dag

Na afstemming met de klant zijn we gezamenlijk gaan troubleshooten. We slagen er in de betreffende server in “safe mode” weer te starten, regulier starten blijkt niet meer mogelijk. We besluiten om de nodige services uit te schakelen en uiteindelijk slagen we erin de server tot leven te brengen. Na de nodige checks starten we alle Oracle databases een voor een weer op. Dit slaagt en alles lijkt weer in helemaal in orde.

 

Het laatste deel van de ochtend benutten we om de mogelijke oorzaak te achterhalen. Na het bestuderen van de nodige logfiles, concluderen we dat er een probleem is geweest met de storage drivers. We kunnen hier weinig aan veranderen en de klant zal dit verder opnemen met de leverancier van hun storage.

In de middag gebruik ik mijn tijd om periodiek onderhoud uit te voeren op de Oracle/SQL Server omgeving. Tijdens dit onderhoud wordt de omgeving op zijn volledige werking gecontroleerd en worden eventuele problemen opgelost. Afgezien van de problemen die ik in de ochtend heb opgelost, tref ik geen bijzonderheden of onregelmatigheden meer aan. Dit stemt mij en de klant tevreden.

 

Terwijl ik bezig ben met het onderhoud doet zich een ander probleem voor met een van de applicaties. Na enig onderzoek blijkt de gebruikte Oracle client niet goed te functioneren, er is een probleem met de tnsnames.ora. Dit lossen we op door de verwijzingen op de applicatieserver goed te zetten. En alles werkt weer naar behoren.

 

Ondertussen is de dag al weer behoorlijk gevorderd, ik rond mijn werkzaamheden af en keer tevreden huiswaarts.